En facers dagbog – del 1

Dommens Bog præsenterer hermed den første i en forhåbentlig lang række af gæstebloggere. Det er den unge Barcelona-fan Hjalte, der deler sine tanker om fodboldspillet, menneskeheden og så selvfølgelig hans elskede Barça. Indlægget er skrevet inden Copa del Rey finalen her til aften.

20.april 2011:

Vågner ved ni-tiden. Hovedet er tungt fra i går. Alligevel mærker jeg adrenalinen boble op i mig, så snart jeg står ud af sengen. Den er umulig at holde tilbage. På trods af tirsdags-tømmermændene er min krop som én stor elektrisk ladning, ventende på at eksplodere. I dag er det kampdag. I dag skal slaget stå. Det endelige opgør, de gode mod de onde. Kampen om kongens pokal. La Copa del Rey.
Der er dog en dag, der skal overstås, før heltene kan folde sig ud i fuldt flor i aften. Stavrer ud på badeværelset. Checker mit skæg. Pjusket, uden at virke for splejset. Det har den perfekte boheme-agtige kvalitet. Håret: rodet, men ikke for rodet. Jeg tager mig selv i at hviske ”du er en campeón, Hjalte!” til mit eget spejlbillede.

Jeg trækker i den aubergine-farvede velour-buks, som ganske vist stadig har pletter af økologisk cognac og Ginger Ale fra Ørbæk Bryggeri på sig efter jazzjam-aftenen på FairBar i går. Tager min forvaskede Mano Negra-trøje på. Ærgrer mig igen over, at jeg faldt over den havestol til reunion-festen på Testrup Højskole. Der kom en ordentlig revne under det ene ærme. Men omvendt er der også en æstetisk kvalitet over tøj, der er slidt gennem et aktivt liv ude i den store verden. En kvalitet, jeg som akademiker forstår at værdsætte. Mens jeg stikker det ene ærme i Amnesty International-windbreakeren sender jeg en kort tanke til den eksamensopgave i Intermedial Analyse, som jeg burde skrive netop nu. Det må vente. Nu skal der arbejdes.

På vej ned til Strøget tænker jeg tilbage på dengang, Barcelonas og mine veje først mødtes. Det var i 2004, hvor min værelseskammerat på Unge Hjems Efterskole viste mig et klip med Ronaldinho. Min verden blev aldrig den samme. Indtil da havde jeg kun holdt med Danmark til VM, og egentlig ikke interesseret mig for fodbold. Men at opleve Barcelona spille fodbold var som et smukt stykke kunst. En smidig ballet, men samtidig en slagsang mod magthaverne. En ikke-voldelig revolution, der folder sig ud. En revolution gennem den kunst, som Barcelonas boldspil i virkeligheden var. Det besad en æstetisk kvalitet, jeg som akademiker forstod at værdsætte. Det var dengang, Barcelona kun var på vej til et blive et rigtigt storhold. Det var før Pep, før Messi, før Unicef. Følelsen af at lære at holde af noget før alle andre kender til det, er en af de bedste følelser i verden.

Nede på Strøget er Lea allerede mødt op. Jeg genkender hende på lang afstand. Den karakteristiske hornbrille, partisan-tørklædet. Den iver, hvormed hun opsøger og konfronterer alle, der går forbi. Amnesty skal være glade for at have hende. Selv verden skal være glad for, at hun eksisterer. Hvordan ville vort globale samfund se ud i dag, hvis ikke der var folk som Lea til at minde hr. og fru hakkebøf om, hvad der er godt og rigtigt?
Lea fortæller mig, at det har været en sløj formiddag. Mange har bare ignoreret hende. Enkelte er endda blevet sure, når hun har spurgt, om de var ligeglade med børnesoldaterne i Congo. Det er ikke alle, der som jeg kan værdsætte de kvaliteter, Lea besidder.

Lea har taget te med. Vi drikker en kop, mens vi lægger en slagplan. Vi ender med at beslutte os for at gå ned på RisRas. Der kan man få lov at ryge vandpibe. Glæden bobler allerede inde i mig ved tanken om en eftermiddag med Lea og vandpibe. Det er den perfekte opvarmning til i aften. At ryge vandpibe besidder, ligesom Barcelona, en æstetisk kvalitet, jeg som akademiker forstår at værdsætte.

Hjalte

Stem på dette indlæg: http://www.bold.dk/blog/1562/12/En-facers-dagbog–del-1

Skriv en kommentar

Filed under Uncategorized

Skriv et svar

